Sociaal-Emotionele Ontwikkeling

Rots & Water

De Sonnewijzer is een Rots en Waterschool. Er wordt uitgegaan van een Rots en Waterhuis:

  • de eerste etage van het huis staat voor veiligheid
  • de tweede etage staat voor assertiviteit
  • de derde etage staat voor sociale vaardigheden



Tweemaal per jaar wordt er bij de groepen 5 t/m 8 de vragenlijst sociale veiligheid afgenomen. De uitslag van de vragenlijst wordt op schoolniveau, groepsniveau en individueel niveau bekeken door het zorgteam en het onderwijsteam. De uitslag wordt vergeleken met het beeld dat de leerkrachten hebben op basis van observatie en gesprekken. Indien nodig worden er interventies ingezet.


Werkwijze Sociale opbrengsten
In het protocol sociale veiligheid van school is te lezen welke preventieve maatregelen de school neemt ten aanzien van sociale veiligheid. De meest duidelijke en belangrijkste is dat de school Rots en Water school is. Alle leerkrachten zijn gecertificeerd om lessen Rots en Water te geven. De lessen worden gekenmerkt door de psychofysieke aanpak. Door het combineren van het leren door ervaren en doen (de fysiek emotionele ontwikkelingsweg) met het leren door zelfreflectie en verbale uitwisseling (de verbaal emotionele ontwikkelingsweg) wordt er een optimaal leereffect bereikt. In de lessen worden
daarom actie, fysieke oefeningen en (rollen-)spel afgewisseld met momenten van zelfreflectie, kringgesprekken en verwerkingsopdrachten

De drie bouwstenen van Rots en Water zijn:

  • zelfbeheersing
  • zelfreflectie
  • zelfvertrouwen
     

Rots en Water in het kort: